Mijn favorieten

Veelgestelde vragen

Het verkopen van uw woning brengt veel vragen met zich mee. Of u nu een oriënterende of een zeer specifieke vraag heeft, een helder antwoord is wel zo fijn. Hier vindt u veelgestelde vragen die voorkomen bij het verkopen van een woning. U kunt natuurlijk ook gewoon contact met ons opnemen als u een vraag heeft. Wij zijn bereikbaar op 024-3228332 of via het contactformulier op deze pagina.

10 Veelgestelde vragen

1. Wat kost een NVM makelaar?

2. Wat betekent 'kosten koper' (k.k.)?

3. Wat betekent 'vrij op naam' (v.o.n.)?

4. Wanneer ben ik in onderhandeling?

5. Mag een verkoopmakelaar doorgaan met bezichtigingen als er over een bod onderhandeld wordt?

6. Hoe komt de koop tot stand?

7. Wat houdt de drie dagen bedenktijd voor de koper precies in?

8. Wanneer is de verkoop definitief?

9. Heeft de makelaar recht op intrekkingskosten bij intrekking van de opdracht?

10. Is (tijdelijk) verhuren van mijn woning slim?

 

1. Wat kost een NVM makelaar?
 

De NVM heeft geen vaste tarieven of richtlijnen voor het berekenen van courtage, taxatiekosten etc. De makelaar bepaalt zelf zijn tarieven. Tarieven verschillen dus per makelaarskantoor. Het is voor u van belang dat alvorens u een opdracht geeft aan een makelaar, u voor uzelf op een rijtje moet zetten wat u van een makelaar verwacht. Daarbij is het wel van belang om verder te kijken dan het courtagepercentage. Het verschil in kwaliteit, betrouwbaarheid en vakkennis tussen verschillende makelaarskantoren is soms erg groot. Kijk dus niet alleen naar de kosten van een makelaar, maar let ook vooral op wat een makelaar u bespaart. Met de juiste makelaar zal uw huis snel voor een betere prijs verkocht worden. 
 

2. Wat betekent 'kosten koper' (k.k.)?
 

Kosten koper (k.k.) betekent dat de koper de kosten voor de overdracht van de woning voor zijn rekening neemt. De kosten koper komen gemiddeld uit op ongeveer 5% van de verkoopprijs. De volgende kosten zijn inbegrepen in de kosten koper:
- Overdrachtsbelasting
- Notariskosten voor de opmaak van de akte van levering
- Kadasterkosten voor de inschrijving van de akte van levering

De makelaarskosten vallen niet onder de kosten koper. Als een verkoper een makelaar inschakelt voor de verkoop van zijn/haar woning dan zal de verkoper de kosten van de makelaar moeten betalen. Wanneer er een aankoopmakelaar wordt ingeschakeld voor de aankoop van een woning zal de koper de kosten van deze makelaar moeten betalen.

 

3. Wat betekent 'vrij op naam' (v.o.n.)?
 

Soms neemt de verkoper de kosten voor de overdracht van de woning op zich. De woning wordt dan 'vrij op naam' (v.o.n.) aangeboden. Onder vrij op naam vallen de volgende kosten:

- Overdrachtsbelasting
- Kadasterkosten voor inschrijving akte van levering
- Notariskosten voor de opmaak van de akte van levering

De koper betaalt bij vrij op naam zelf de kadasterkosten voor het inschrijven van de hypotheekakte en de notariskosten voor het opmaken van de hypotheekakte. Onder vrij op naam vallen nooit de makelaarskosten. Als een verkoper een makelaar inschakelt voor de verkoop van zijn/haar woning dan zal de verkoper de kosten van deze makelaar moeten betalen. Als de koper een makelaar inschakelt voor de aankoop van een woning zal de koper de kosten van deze makelaar moeten betalen.
 


4. Wanneer ben ik in onderhandeling?
 

U bent pas in onderhandeling als de verkoper reageert op uw bod. Dus als de verkoper een tegenbod doet, of in zeer zeldzame gevallen direct uw eerste bod accepteert. U bent niet in onderhandeling als de verkopende makelaar aangeeft dat hij uw bod met de verkoper zal overleggen.
 

5. Mag een verkoopmakelaar doorgaan met bezichtigingen als er over een bod onderhandeld wordt?
 

De makelaar kan met meerdere gegadigde tegelijk onderhandelen. Dit dient hij echter wel kenbaar te maken aan de betrokkenen. 
 

6. Hoe komt de koop tot stand?
 

Bij het tot stand komen van de koop komen aan aantal onderdelen aan bod. Ten eerste dienen de verkoper en koper het eens te worden over de voor hen belangrijkste zaken bij de koop. Denk daarbij aan de prijs, de opleverdatum en de ontbindende voorwaarden. De verkopend makelaar legt dan de afspraken schriftelijk vast in de koopakte. Voor een volledige omschrijving van het tot stand komen van de koop van een huis, verwijzen wij u graag door naar stap 6 van ons verkoopstappenplan.
 

7. Wat houdt de drie dagen bedenktijd voor de koper precies in?
 

Kopers hebben gedurende de bedenktijd dus mogelijkheid om de overeenkomst, zonder opgaaf van reden, ongedaan te maken. Hiermee hebben kopers de gelegenheid om deskundigen te raadplegen. De bedenktijd duurt (minimaal) drie dagen en begint op de dag die volgt op de dag dat de koper de ondertekende akte of een kopie daarvan overhandigd krijgt. De bedenktijd eindigt om middernacht van de laatste dag van de bedenktijd. Het is dus niet van belang hoe laat de koper het afschrift van de akte heeft ontvangen.
 

8. Wanneer is de verkoop definitief?
 

Wanneer de koopakte is getekend door beide partijen heeft de koper drie dagen bedenktijd. Gedurende deze drie dagen heeft de koper het recht de koopakte te ontbinden. Na afloop van deze drie dagen is de koop definitief.
 

9. Heeft de makelaar recht op intrekkingskosten bij intrekking van de opdracht?
 

Artikel 6 lid 3 van de Algemene Consumentenvoorwaarden NVM bepaalt dat de consument terzake van het intrekken nimmer schadeplichtig is. De makelaar heeft terzake wel recht op vergoeding van reeds gemaakte kosten en, indien en voor zover bij het verstrekken van de opdracht overeengekomen, op een percentage van het loon. Dit betekent dat een makelaar alleen maar recht heeft op intrekkingskosten als hiervoor een regeling is getroffen in de opdracht tot dienstverlening. Bij Jan van Lieshout makelaardij houden wij van duidelijkheid. Wij werken op basis van "no cure no pay', dus zonder verborgen kosten en pas te voldoen als het huis in eigendom wordt overgedragen.
 

10. Is (tijdelijk) verhuren van mijn woning slim?
 

Het tijdelijk verhuren van een woning brengt risico's met zich mee. Een verhuurde woning is lastiger te verkopen en het is maar de vraag hoe de huurder omgaat met uw woning. Het grootste probleem met (tijdelijk) verhuren kan zijn dat de huurder de woning niet wil verlaten zodra de woning is verkocht.

Mocht u nog een vraag hebben, wij staan u graag te woord en zijn bereikbaar op 024-3228332 en info@janvanlieshout.nl


 
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring
Persoonsgegevens
Contactgegevens
Opmerkingen
Privacy
Ik ga akkoord met de privacyverklaring